Kiedy serwisować sprzęt snowboardowy i narciarski

Na pewno wielokrotnie zadawaliście sobie pytanie, czy przed każdym wyjazdem serwisować sprzęt, czy nowe narty, czy deska wymagają ostrzenia i smarowania, czy może zrobić serwis samemu? W Internecie, jak i wśród serwisantów znajdziecie wiele różnych informacji odnośnie do tego, kiedy udać się do specjalisty. Oto kilka wskazówek:

Nowy sprzęt narciarski i snowboardowy wymaga serwisu!

Może się to wydawać dziwne, lecz nowe narty czy deska koniecznie wymagają serwisu po zakupie. Sprzęt po opuszczeniu fabryki ma nałożony jedynie smar techniczny, który nie nadaję się do jazdy po śniegu. Jest on nakładany, aby produkt wyglądał zachęcająco do zakupu. Podobnie wygląda kwestia krawędzi, oczywiście są one naostrzone, lecz bardzo rzadko zdarza się, że producent podaje, na jaki kąt sprzęt został naostrzony, a wielokrotnie można spotkać się z tym że krawędź posiada różne kąty na jednym odcinku. Dlatego dla własnego bezpieczeństwa i komfortu warto zainwestować w serwis, aby mieć pewność odpowiedniego przygotowania sprzętu. Poniżej kilka niezbędnych procedur, które należy wykonać po zakupie.

  • przede wszystkim zdjąć smar techniczny. To, że nie nadaje się do jazdy, już wiecie, ale nie wiadomo ile czasu, sprzęt leżał na półce sklepowej lub jaki syf zgarnął po drodze w transporcie czy fabryce. Dlatego niezbędne jest jego usunięcie specjalnym zmywaczem do smarów.
  • następnym etapem powinno być ustalenie odpowiedniego kąta krawędzi bocznej i dolnej. Kwestia bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz dostosowanie do własnych preferencji.
  • nałożenie smaru bazowego, a następnie finalnego odpowiednio zabezpieczy sprzęt przed utlenieniem, oraz wydłuży żywotność ślizgu. Im częściej smarujemy, tym lepiej i na pewno odczujemy to podczas jazdy. Zdecydowanie najlepszym sposobem jest nakładanie wosku na gorąco.
  • ostatnim etapem jest sprawdzenie ustawienia wiązań narciarskich czy snowboardowych. Deski snowboardowe z reguły sprzedawane są bez wiązań, ale czasami zdarzają się gotowe sety, które mogą być składane przez przysłowiowych Januszy. W przypadku nart jest to niezwykle istotna kwestia, aby sprawdzić ustawienie wiązań i siłę wypięcia (skala DIN). Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Biały nalot w okolicach krawędzi nart i deski snowboardowej

Jest to dosyć łatwa do spostrzeżenia informacja od deski czy nart, że to już ten moment. Biały nalot sugeruje, że sprzęt jest przesuszony czy utleniony. Więc smarowanie obowiązkowe. Czasami zdarza się, że ślizg mimo wizyty w serwisie dalej posiada białe ślady przy krawędzi. Może być to przyczyną przykładowo użycia benzyny lub innego zbyt mocnego płynu do usunięcia starego wosku, lub też zbyt krótkiego wchłaniania wosku przez ślizg. Dlatego warto czasem zastanowić się, czy oddać sprzęt do taniego „marketowego" szybkiego serwisu, czy lepiej do nieco droższego profesjonalnego serwisu nart i sprzętu snowboardowego.

Sprzęt wyciągnięty z piwnicy przed sezonem

Zardzewiałe krawędzie, suchy ślizg, zakurzone wiązania. Jest to niestety bardzo częsty widok. Nic dziwnego, pewnie większość z Was używa sprzętu zimowego 1-2 razy do roku. Niestety znacznie obniża to żywotność deski czy nart. Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie sprzętu do serwisu tuż po zakończeniu sezonu czy wyjazdów. Serwisant odpowiednio zabezpieczy krawędź przed korodowaniem oraz nałoży specjalny bardziej miękki smar, który przez cały okres letni będzie odżywiał ślizg. Należy też pamiętać o zabezpieczeniu wiązań przed kurzem, a nawet można pokusić się o poluzowanie śrub trzymających but narciarski. Na pewno wydłuży to funkcjonowanie sprzętu. Wiązania snowboardowe, czy buty z systemem „boa” najlepiej delikatnie zapiąć, ale nie za mocno, żeby nie było przez cały ten czas wywierane napięcie na nie.

Kiedy czujemy, że coś jest nie tak

Wszyscy Was wyprzedzają, snowboardziści znacznie częściej muszą się wypinać na płaskim odcinku, lub zwyczajnie nie czujecie wiatru we włosach. Jest to oznaka suchego ślizgu. Średnio mówi się, że powinno się smarować na gorąco co około 3 dni na stoku. Jest to oczywiście uwarunkowane od kilku czynników takich jak: temperatura śniegu, wilgotność, sposób jazdy, jak również dobór wosku czy przygotowanie ślizgu. Czasami przy mokrym śniegu lub po prostu po jeździe w deszczu, nasz sprzęt jest totalnie suchy po jednym dniu. Dlatego polecamy smarowanie na gorąco w serwisie w którym dobiorą odpowiedni wosk, a także proponujemy wyposażyć się w wosk w sprayu czy sztyfcie, jest to co prawda rozwiązanie na max. jeden dzień, ale jeśli nie posiadamy własnego sprzętu do serwisu, jest to nie najgorsza alternatywa.

Po zakończeniu sezonu

Jak wspomniane było trzecim nagłówku, jest to o tyle spoko opcja, że sprzęt będzie odpowiednio zakonserwowany przez okres, w jakim go nie używamy, a dodatkowo uchronimy się przed kolejkami w serwisie tuż przed wyjazdem. Niby błaha sprawa, ale wiemy, że większość zostawia to na ostatnią chwilę, a przykładowo w okresie ferii zrobienie serwisu w mniej niż tydzień często graniczy z cudem.