Lista wyjazdów

Koronawirus Alpy

Aktualizacja: 24.03.2020 godz 11:05

Informacje dot. koronawirusa

WAŻNE INFORMACJE

Cześć,

dostajemy od Was wiele wiadomości i pytań. Ze względu na dużą ilość uczestników, którzy jednocześnie znaleźli się w tej samej sytuacji i kierują do nas zapytania, odpowiadanie na nie zajmuje nam więcej czasu niż zwykle. Dziękujemy za Waszą wyrozumiałość, cierpliwość i wsparcie.

Nikt z nas nie chciał znaleźć się w tej sytuacji. Tym co nas teraz łączy to pewnie złość - bo uwierzcie nam, że też ją czujemy. W kilka tygodni nasza rzeczywistość się drastycznie zmieniła i żyjemy w czasie zagrożenia dla naszego zdrowia. Nie możemy wywiązać się z umowy i zorganizować wyjazdu ze względu na siłę wyższą. Chcielibyśmy spełnić każde Wasze oczekiwanie związane ze zwrotami. To jednak nie takie proste. Dla całej branży turystycznej zagrożenie koronawirusem to precedens, który wprowadził spory chaos. Nasze prawo nie jest przygotowane na straty całego sektora o tak dużej skali jednocześnie. Dlatego od jakiegoś czasu trwają konsultacje z rządem nad nowymi rozporządzeniami, które będą adekwatne do sytuacji, która nas spotkała. Mają one na celu ochronę turystyki, ale również interesów klientów. Upadłości firm nie są dobre, ani dla jednej ani drugiej grupy. Chcemy Was zapewnić, że nie mamy żadnych złych intencji. Wystąpiły okoliczności, które wymagają szczególnych rozwiązań i czasu. Nasza sytuacja jest stabilna, mamy zaplecze, doświadczony zespół, wspaniałą historię, dlatego nasza działalność jest niezagrożona. Gdy tylko minie sytuacja związana z koronawirusem, wrócimy do normalnego trybu pracy.

Aby ułatwić nam komunikację zebraliśmy w jednym miejscu najczęściej zadawane przez Was pytania. Mamy nadzieję, że znajdziecie wśród nich odpowiedzi, na które czekacie.

Czy dostaliście zwrot pieniędzy z Francji?

Niestety nie. Pieniądze cały czas są u francuskich kontrahentów. Kontrahenci proszą nas o cierpliwość i czekają na wypracowane przez ich rząd rozwiązania systemowe oraz próbują poukładać sobie na nowo procesy związane z płynnością finansową.

Dlaczego nie dostanę zwrotu gotówki, tylko voucher?

Wystąpiły okoliczności, na które nikt nie miał wpływu. W kilka tygodni nasza rzeczywistość się drastycznie zmieniła. W obecnej sytuacji przekazanie vouchera jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia nas wszystkich. W mediach coraz głośniej robi się o akcjach typu #ZmieńTerminNieOdwołuj, które dotyczą wyjazdów, ale też wydarzeń kulturalnych, bo to jedyne teraz rozwiązanie, które pozwoli na przetrwanie tym branżom. Wam voucher umożliwia skorzystanie z usługi, za którą zapłaciliście, a nam daje możliwość zrealizowania jej w przyszłym sezonie. Pandemia koronawirusa zaskoczyła nie tylko sektor turystyczny, choć on jako pierwszy odczuł tak daleko idące skutki. Cały czas czekamy na rozwiązania systemowe ze strony rządu, jednak ze względu na Wasze prośby musieliśmy Wam przedstawić obecnie możliwe rozwiązania.

Skąd pewność, że będziecie działać w przyszłym sezonie i będzie możliwość realizacji voucherów?

Jesteśmy na rynku już 12 lat i mamy ogromne doświadczenie. Od samego początku naszymi fundamentami były: wiedza branżowa, prawna, a także fakt, że lubimy to, co robimy. I to się nie zmienia! Obecna sytuacja dla nikogo nie jest przyjemna i łatwa, ale dzięki wprowadzeniu nowych procesów, mamy gwarancję na kontynuację naszej działalności. Niedługo rozpoczną się masowe upadki letnich biur podróży, które nie wytrzymają presji braku wpływu gotówki i obciążeń, jakie nad nimi ciążą. Przed nami jednak pół roku, kiedy nie potrzebujemy dużych środków finansowych na przetrwanie. To jest obecnie nasza siła. Nadal nie możemy uwierzyć, że ten sezon narciarski zakończył się tak szybko i mimo wszystko nie możemy się doczekać kolejnego. Nasze życie kręci się wokół ALP, LUDZI i MUZYKI i zrobimy wszystko, by jak najszybciej tam z Wami wrócić. Jakiś czas temu rozpoczęliśmy już prace nad kolejnym sezonem i możemy obiecać, że znajdziecie dla siebie coś idealnego. Abstrahując od tego, rząd pracuje nad rozwiązaniami, w myśl których także realizacja voucherów będzie gwarantowana przez państwo.

Skąd mam mieć pewność, że w kolejnym sezonie nie podniesiecie cen za wyjazdy?

Zaufaliście nam wybierając nasz wyjazd. Wiedzieliście, że jesteśmy najlepszym i najlepiej zorganizowanym touroperatorem na rynku. Nie raz już udowodniliśmy, że jesteśmy rzetelni, a dobro uczestników jest dla nas bardzo ważne. Gwarantujemy jednocześnie, że nasze ceny nie wzrosną dla osób zapisanych na dany wyjazd. Spotkała nas szczególna sytuacja i choć trudno jest się w niej odnaleźć zarówno organizatorom, jak i uczestnikom wycieczek, wszyscy musimy być wobec siebie fair i kierować się zrozumieniem. Tylko tak będziemy mogli dojść do porozumienia.

Dlaczego proponowaliście nam zwrot 50%, gdy jakiś czas później odwołaliście wyjazd?

Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Uczestnictwa (OWU), rezygnując z wyjazdu dzień przed jego rozpoczęciem uczestnikowi przysługuje 10% wpłaconej kwoty. Rozumiejąc jednak powagę sytuacji i obawy przed wyjazdem, zdecydowaliśmy dać Wam możliwość rezygnacji na specjalnych warunkach. Ta informacja trafiła do wszystkich uczestników i część osób skorzystała z tej opcji. Wysyłając ją do Was nie wiedzieliśmy do kiedy oferta będzie obowiązywać, bo nie byliśmy w stanie przewidzieć rozwoju sytuacji. Jeszcze w czwartek wieczorem nie rozważaliśmy poważnie scenariusza z odwołaniem wyjazdu do Isola, a tym bardziej do Bad Kleinkirchheim, gdzie sytuacja wydawała się jeszcze stabilniejsza. Komunikaty władz, ośrodków, informacje o liczbie zachorowań w regionie sugerowały, że jest tam bezpiecznie. Dopiero, kiedy rządy państw zaczęły zamykać granice zdecydowaliśmy, że nie chcemy Was narażać na brak możliwości powrotu do domu. Podjęliśmy wtedy decyzję o wcześniejszym powrocie uczestników z 4 wyjazdów oraz odwołaniu 2 innych z uwagi na wystąpienie siły wyższej.

Zauważcie, że większość osób, które były na ww. 4 wyjazdach nie rozumiały naszej decyzji, ale teraz z perspektywy czasu są nam wdzięczni i uważamy, że podjęliśmy dobrą decyzję mimo, że była ona biznesowo bardzo niekorzystna.

Wszystkie biura oddają całe kwoty, dlaczego nie ma takiej opcji u Was?

Nie jest to prawda. Rozpatrując tego typu kwestie trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników, a zwłaszcza: sytuację w kraju docelowym w danym momencie, wielkość biura, sposób pracy (gwarancje/opcje), wielkość grup, inne zobowiązania, moment sezonu, w jakim znajduje się biuro, a zwłaszcza to, jakie decyzje administracyjne podejmowały rządy państw. Obserwujemy działania branży i część biur zaproponowała “ugody”, czyli dała możliwość wcześniejszego odstąpienia za jakiś procent ceny. Część z biur musiała odwołać niektóre wyjazdy, ponieważ odbywały się we Włoszech, w regionach podawanych jako “czerwone strefy”. Takie biura miały absolutny obowiązek zwrotu poniesionych kosztów zgodnie z art 47 ust. 4. Ustawy. Namawiamy jednak do oceny decyzji tych biur nie tylko pod kątem prawnym, ale uwzględniając cały kontekst sytuacji - koronawirus to ogromny cios dla całej branży turystycznej w Europie.

Mówi się, że specustawa daje touroperatorom 180 dni na odroczenie zwrotu za niezrealizowany wyjazd. Czy mogę prosić o zwrot pieniędzy z takim terminem zamiast vouchera?

W mediach pojawiła się informacja o specustawie, ale nadal jest ona procedowana, dlatego nie możemy się wypowiadać o jej finalnym kształcie.

Czy nie byliście ubezpieczeni od takiej ewentualności?

Wszyscy legalnie działający touroperatorzy są ubezpieczeni na wypadek niewypłacalności. My także posiadamy gwarancję ubezpieczeniową. Dodatkowo uczestników chroni fundusz gwarancyjny (TFG). Nikt jednak nie ubezpiecza “podstawowej działalności” przedsiębiorców. Mamy oczywiście np. polisę OC, czy ubezpieczone samochody, ale nie istnieje na rynku ubezpieczeń produkt, który ubezpieczał by na wypadek wystąpienia siły wyższej.

Czy mogę wystąpić do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego?

Nie ma takiej możliwości, ponieważ jesteśmy w 100% wypłacalni. TFG gwarantuje wsparcie ubezpieczycieli na wypadek przekroczenia sumy gwarancyjnej przez biuro podróży tylko w przypadku jego upadku. Oczywiście pula środków w TFG jest bardzo ograniczona i w przypadku upadku choćby 2 największych biur podróży pieniędzy nie wystarczy dla wszystkich i klienci nie odzyskają swoich środków. Dlatego tym bardziej wszystkim powinno zależeć na jak najlepszej kondycji wszystkich biur podróży. Jesteśmy bardzo stabilną firmą z ogromnymi tradycjami, a także pewną pozycją rynkową oraz solidnym zapleczem.

Dlaczego nie odpowiadacie na wiadomości i nie odbieracie telefonów?

Odpisujemy tak szybko, jak to możliwe. Niestety z uwagi na wyjątkową sytuację w całej Europie i wiele zobowiązań formalnych, którymi musimy się jednocześnie zająć, mamy opóźnienia. Nie wynikają one z naszej złej woli, ale ilości pracy. Nasze koleżanki z helpdesku pracują po 16 godzin na dobę, żebyście jak najszybciej dostali odpowiedzi.

Kiedy zwrócicie kaucję za hotel?

Wszystkie wpłacone przez Was kaucje (ze wszystkich wyjazdów) są już na Waszych kontach. Jedyną możliwością, przez którą ktoś mógłby nie otrzymać zwrotu, jest błąd techniczny operatora płatności. W takim wypadku koniecznie prosimy o kontakt mailowy.